Sunday, April 5, 2009

Pemasangan Silvershine

Silvershine yang telah siap dipasang


Pemasangan silvershine siap dilakukan dalam 2 hari.. sekali lagi kesabaran teruji di mana kilauan silvershine itu di tambah dengan cahaya matahari membuatkan kerja kerja pemasangan ini sedikit mencabar dan memenatkan.. kerja kerja pemasangan hari pertama ini terpaksa dihentikan kerana hujan pada sebelah petangnya.

Hari ke 2.. hari ini kerja kerja pemasangan menjadi lebih mencabar kerana keadaan tanah yang lembik akibat hujan petang semalam.. namun berjaya jugak disiapkan.

Sebanyak 10 roll silvershine telah digunakan.. masih lagi belum mencukupi untuk keseluruhan kawasan ini.. namun ini pun sudah mencukupi untuk step pertama ini untuk menampung sebanyak 3000 pokok selebihnya akan dipasang untuk plot kedua nanti.

Antara kelebihan memasang silvershine atau lapisan penutup bumi adalah untuk mengelak rumput dan rumpai tumbuh ini akan mengurang tenaga kerja bagi kerja kerja merumput secara tak lansung dapat menjimatkan kos meracun rumpai. selain itu permukaan silvershine yang berkilat dapat memantulkan cahaya matahari ke bahagian bawah daun bagi proses fotosintesis.

Seterusnya adalah mengisi media dan menyusun polybag yang telah diisi media disusun ke dalam barisan.

0 comments: