Sunday, May 17, 2009

Fogging Machine

Mini fogging machine

Mesin pengasap ni telah kami gunapakai bagi tujuan meracun serangga.Tak banyak yang boleh kami komen mengenai kelebihan dan kelemahan alat ini kerana ianya masih dalam peringkat percubaan dan pemerhatian lagi dari kami.

Cuma sedikit info adalah..alat ini menggunakan gas penunu untuk membakar diesel yang telah di campur dengan racun,manakala racun yang digunakan adalah dari jenis asas minyak ( oil base).Dalam pemerhatian kami semburan tidak boleh di hala ke arah pokok kerana akan menyebabkan daun menjadi rosak akibat dari kepanasan pada pembakaran disel,semburan hendaklah dihala kebawah ( ruang laluan) sahaja.Dengan mengunakan asap,racun akan disebarkan lebih menyeluruh.

Secara asasnya alat ini amat memudahkan kerja kerja meracun,ringan dan menjimatkan penggunaan racun dan masa meracun.

Untuk mengesyorkan penggunaan alat ini masih belum boleh kami berikan jaminan kerana ianya masih lagi dalam peringkat ujian dan penilaian kami di Kobun Manah.

Namun terdapat beberapa orang pengusaha fertigasi telah menggunapakai alat ini.Sesiapa yang ingin berkongsi info atau maklumat mengenai penggunaan alat ini di persila dan amat amat di alukan



kobunmanah@yahoo.com


.

1 comments:

Azmi Rahim said...

12 tahun dah berlalu... So ada apa keputusan pemerhatian yang tuan dapat dengan penggunaan fogging ini dalam kebun.