Tuesday, June 30, 2009

PUFM-lawatan ke Melaka

Mesyuarat kali ke 5 PUFM kali ini akan di adakan di Melaka pada 4 julai 2009 ini pada jam 8.00malam.Sehubungan dengan itu satu majlis perjumpaan semula untuk peserta bengkel siri ke 5 kursus Usahawan mega: Ferigasi akan di adakan.Program kali ini juga bertujuan untuk mempromosikan PUFM dan pendaftaran keahlian baru.

Program ini akan di adakan di Hotel MITC Ancasa,Melaka dan pada keesokan harinya,5 julai 2009 diadakan sesi lawatan ke ladang milik syarikat Bertam Tulen Sdn Bhd ( selaku Tuan Rumah) dan seterusnya sesi lawatan ke komplek Pertanian Sungai Udang,Melaka.

Untuk Makluman Penginapan dan makanan akan di sediakan dan sedikit bayaran akan di kenakan pada peserta yang berminat.

Untuk Maklumat Lanjut sila hubungi Pegawai Pengelola program ini:

En Zailani Zainuddin - 019 240 2498

Cik Ezzi Haizan Abu Bakar - 012 688 0523

En Mohd Khairul Niezam Abdul Aziz - 018 277 7650

En Mustafa Dolmat - 012 629 5500


.

Monday, June 15, 2009

Pasaran cili - harga jatuh

Sekarang ni pasaran untuk cili agak terjejas,harga jatuh hingga ada pengusaha yang mengeluh dan runsing akibat dari situasi ini..pelbagai alasan dan sebab yang sering didengari mengenai perkara ini..pelbagai teori dan telahan yang diperkatakan.

Ada sahabat yang memberitahu harga jatuh sehingga RM1.50 - 2.00/kg di peringkat pasar pasar borong, ianya di bawah RM3.80 iaitu kos pengeluaran untuk penjagaan sebatang pokok,pada peringkat pasar pasar kecil masih lagi boleh di jual dengan harga RM3.00 - 4.00/kg dan untuk pengguna atau runcit cili dijual dengan harga RM5.00 -6.00/kg.. beberapa tinjauan yang kami lakukan terdapat penjual di pasar pasar kecil dan kedai runcit menjual dengan harga RM 7.00 - 8.00/kg kepada pengguna.

Dalam hal ini pengusaha perlu bijak untuk memasarkan hasil tanaman..menjual terus pada pengguna adalah amat berbaloi tetapi pada pengusaha berskala besar di mana pengeluaran boleh mencecah lebih seratus kilo sekali tuaian perkara ini mungkin tidak dapat dilakukan jadi jualan secara borong terpaksa menjadi pilihan dan terpaksa menerima harga yang di tentukan oleh pemborong namun tawar menawar masih boleh dilakukan sekiranya kita tahu harga pasaran semasa,lakukan beberapa Survey pada peringkat pasar dan pengguna dan jangan menerima bulat bulat harga yang di tetapkan pemborong.

Di harap juga agensi agensi kerajaan yang terbabit dalam sektor pertanian ini dapat melakukan sesuatu seperti menetapkan harga lantai pada hasil pertanian.. perkara ini tidak mustahil kerana Felda dan Fama telah pun mengadakan perjanjian di mana kedua dua agensi ini bersetuju untuk menetapkan harga lantai pada hasil cili untuk projek Edible Garden yang diperkenalkan oleh Felda sekarang ini.

Walaupun mungkin ada kontra pada penetapan harga lantai ini namun buat ketika ini ianya amat membantu para petani sekaligus dapat mengelakan dari petani petani terutama yang baru dari berputus asa dan hilang semangat serta keyakinan pada sektor ini.

Pada Persatuan Usahawan Fertigasi Malaysia (PUFM) yang di cadangkan penubuhannya itu dapat menjadikan perkara berkaitan harga ini satu keutamaan demi mengukuhkan sektor petanian ini sekaligus dapat menambah baikan sosio ekonomi para ahli khususnya bumiputra


salam.
Kobun manah


.

Sunday, June 14, 2009

Mesyuarat PUFM

Tuan setiausaha (kiri) yang bekerja keras untuk projek ni..thanks a lots bro!

Pak Mus dari melaka..steady jer brader ni..nice person.

Putrajaya, 13 jun 2009 - Mesyuarat kali ke 4 AJK penaja hari ini telah di adakan di tempat yang sama seperti sebelum ini. Mesyuarat kali ini di pengerusikan oleh Saudara Izzudin yang menggantikan tuan pengerusi En Misri Saliman yang tidak dapat hadir.perbincangan mesyauarat masih lagi berhubung dengan Perlembagaan. Draf perlembagaan yang baru telah di siapkan dan di bacakan secara terperinci oleh Setiausaha persatuan iaitu Saudara Zailani dan draf perlembagaan ini telah di persetujui dan di tandatangani setelah semua wakil bersetuju sebulat suara.

Seterusnya adalah proses pendaftaran ROS, tuan Setiausaha telah menyatakan bahawa dokumen lengkap beserta draf perlembagaan itu akan di serahkan ke ROS dalam minggu terdekat ini.Harap semuanya akan berjalan lancar seperti yang dirancangkan.

Untuk keterangan lanjut dan keahlian sila hubungi :
En Zailani Bin Zainudin
Setiausaha penaja PUFM
019 240 2498
atau email :

.





Saturday, June 13, 2009

HARVEST TIME>>

Akhirnya setelah 97 hari cili sudah sedia untuk dituai..


Harvest time!!

petikan pertama musim ini.

buruh bawah umur!!...
Si kecil yang sedia membantu

sempat posing lagi...


inilah dia.

close up.

hasil tuaian pertama.


Untuk hari pertama ini seberat 40 kilo cili merah telah di petik dan di hantar pada pelanggan yang telah membuat tempahan..alhamdulillah semoga menjadi satu permulaan yang baru pada musim ini.



.