Wednesday, April 29, 2009

67 Hari

Sedar tak sedar dah 67 hari usia pokok pokok cili kami.Ada di antaranya yang telah mengeluarkan buah terutama variati 469.

Variati 469 lebih awal mengeluarkan buah. Ini bertepatan dengan pendapat dari seorang pakar Fertigasi dari MARDI yang menyatakan bahawa variati 469 akan mengeluarkan hasil sebulan lebih awal dari variati 568.

alhamdulillah

469


Walau bagaimana pun kuantiti buah untuk setiap pokok belum mencapai tahap yang kami inginkan. Mungkin ini adalah disebabkan faktor baja yang sedikit cair kami bekalkan untuk pokok (tujuan nak berjimat) dan hujan yang kerap pada bulan Mac dan April itu hari juga adalah salah satu faktor di mana air hujan telah meneutralkan kandungan nutrien dan tidak dapat dibekalkan kepada pokok. Ini akan menyebabkan pokok tidak dapat menghasilkan buah yang lebat. Kepekatan baja yang sesuai dan ditentukan bacaannya dengan menggunakan EC meter amat penting. Ini kerana ia akan mempengaruhi kuantiti yang dikeluarkan oleh setiap pokok. Pokok yang sihat dan subur berupaya menghasilkan 3-4 kg buah cili semusim.




Insyaallah dalam masa 2 minggu lagi Kobun Manah sudah boleh mengeluarkan hasil yang pertama....

Wednesday, April 22, 2009

Bengkel Usahawan Tani Fertigasi

Bengkel ini berlangsung pada 17,18 & 19 April yang lalu di Agriculture Bank Development Institute (ABADI), Bangi. Bengkel yang dianjurkan oleh AgroBank dengan kerjasama Utusan Malaysia dam May Consultant mengupas setiap persoalan mengenai teknologi Fertigasi di Malaysia terutama pertanian di tanah rendah.

Setiap peserta diajar bagaimana mengusahakan pertanaian secara Fertigasi, mengenal teknologi terbaru, amalan kerja yang betul dan permasalahan-permasalahan dalam tekonlogi ini.

Peserta juga diajar dengan rancangan perniagaan dan rancangan pemasaran. Selain itu peserta didedahkan dengan latihan amali di kebun pertanian Fertigasi. Peserta dibawa melawat ke salah satu kebun contoh/berjaya di Sijankang, Klang.

Pada pandangan saya, bengkel ini secara keseluruhanya amat berguna dan dapat memberi menafaat kepada peserta terutama bagi mereka yang telah dan akan mengusahakan tanaman secara Fertigasi ini.

Thursday, April 16, 2009

Banjir

13/3/2009 - Hujan lebat dan disambung pula dengan renyai selama dua hari mengakibat banjir berlaku di kampung dan yang lebih membimbangkan adalah kedudukan lokasi Kobun Manah yang begitu hampir dengan kawasan yang banjir. Banjir terjadi apabila sungai yang cuma sejauh 50 meter dari Kobun Manah melimpah kerana saiz pembetung air yang merentasi jalanraya tidak dapat menampung kapasiti air yang banyak.

Melimpah.
Air sungai melimpah ke jalanraya, jalan tidak boleh digunakan kerana air dalam dan deras.

Traffic jam!!
Jalan utama kampung.....air mula surut di sebelah petang.

Time ni kami mula resah,air semakin menghampiri kobun.
Nasib agak baik kerana air cuma sampai setakat tepi pagar.
Alhamdulillah...hujan berhenti tengahari tu.

Sikit jer lagi...
Longkang di keliling kebun dan tebing pada pagar yang agak tinggi menyelamatkan keadaan kerana dapat menghalang air dari masuk ke kebun. Sebelum ini kawasan ini memang rendah dan berlekuk. Semasa kerja-kerja tanah dijalankan, kami telah menambak bahagian ini dan meninggikan sedikit tebing pagar. Kami juga membersihkan serta menyelenggara semula longkang sedia ada.


Bertakung..
Air bertakung di kawasan rendah, nasib baik anak pokok belum dipindahkan ke dalam polybag. Sebelum hujan kami cuma sempat untuk memindahkan sebahagian sahaja anak pokok.
Silvershine yang menakung air ditebuk dengan lubang kecil untuk mempercepatkan air di serap ke tanah.


Alhamdulillah.... Kobun Manah selamat dalam kejadian banjir ni. Tiada sebarang kerosakan yang berlaku. Namun tindakan dan langkah berjaga-jaga perlu diambil bagi mengelakkan sebarang kerosakan yang boleh merugikan sekiranya berlaku lagi kejadian yang sama.

Kami difahamkan ramai pengusaha tanaman terbabit dalam kejadian banjir di beberapa tempat sekitar N.sembilan ini. Ada juga di antara mereka hanya menunggu masa untuk memungut hasil. Mereka terpaksa menanggung kerugian akibat dari bencana alam ini dan bagi kami di Kobun Manah teramat bersyukur ke hadrat Allah S.W.T kerana terselamat.

Wednesday, April 15, 2009

Pindah Anak Pokok

Dah "Cukup Bulan" !!..
Anak pokok berumur 23 hari, tumbuh 6 helai daun, sudah sedia untuk dipindahkan ke dalam polybag.
Terdapat pelbagai pendapat mengenai tempoh pindah anak pokok ini. Dari pengalaman beberapa orang pengusaha berjaya yang saya temui, ada yang mengatakan tempoh peralihan adalah dalam jangkamasa 25 hingga ke 30 hari, ada juga mengatakan anak pokok boleh dipindah dalam tempoh 3 minggu, ini berdasarkan pengalaman mereka yang terbabit dalam pertanian Fertigasi ini.
Pada pemerhatian kami tempoh pemindahan ini bergantung pada variati benih yang digunakan dan cara penjagaanya dilakukan. Dalam 2 variati yang digunakan, kami dapati variati 469 lebih cepat pertumbuhannya berbanding variati 568. Perbezaan tahap tumbesaran kedua-dua variati ini amat ketara.


Tranformasi
Kerja mengeluarkan anak pokok dari seeding tray perlu dilakukan dengan berhati-hati bagi mengelakkan akar pokok terputus. Kecederaan pada akar boleh mengakibatkan renjatan pada tumbesaran pokok dan juga boleh menyebabkan anak pokok mati.
Anak pokok dikeluarkan dari seeding tray dengan cara memicit bahagian bawah tray tersebut dan menarik anak pokok keluar secara perlahan2.

Bismillahirohmanirohim...."Ya Allah berkatilah usaha kami".

Anak pokok ditanam ke dalam polybag. Digalakkan media dibilas dengan air dan semburan larutan anti kulat diberi 2-3 hari sebelum pemindahan dilakukan.

Moga hidup subur..

Talian hayat !!

Microtube dan dripper dicucuk ke dalam polybag untuk proses penitisan nutrien dan air pada akar pokok. Elakkan dari mencucuk dripper terlalu rapat dengan pangkal pokok kerana ia boleh mencederakan akar dan juga merebahkan anak pokok. Jarak yang disyorkan ialah antara 1-2 inci dari pangkal .

Pemasangan Pam dan Tangki

Penyambungan paip ke tangki
Polypipe saiz: 50mm

Serius !!
Ikek kotat-kotat yo bang..

Memasang Disk Filter : saiz 40/50mm
Disk filter digunakan bertujuan untuk menapis segala kekotoran, habuk dan garam yang terbentuk dari larutan campuran baja dari mengalir ke dalam saliran yang boleh menyebabkan dripper tersumbat.

Meeting dulu!

Siap!..
Tangki dan pam untuk sistem saliran.
Tangki :600 gallon
Pam : 2 hp

Wednesday, April 8, 2009

Pemasangan sistem pengairan


Menebuk lubang menggunakan Effective Puncher


Polypipe 16 mm yang telah di tebuk



Memasang Micro tube


Memasukan Dripper kedalam Polybag



lengkap


Penyambungan Polypipe 16mm dengan
Polypipe 50mm menggunakan off take valve

Monday, April 6, 2009

Sistem Pengairan

Pengairan adalah aspek terpenting didalam sistem Fertigasi di mana pembajaan untuk pokok dibekalkan melalui sistem pengairan,sistem pengairan yang baik boleh mempengaruhi pertumbuhan pokok dan dapat menghasilkan hasil yang bermutu.

Pengairan bagi sistem Fertigasi adalah melalui kaedah titisan yang terus ke pokok dan di serap oleh akar pokok,antara komponen untuk sistem pengairan ini adalah :

1. Tangki Penyimpanan air dan Nutrien
2. Pam air elektrik
3. Timer
4. Polypipe 50mm & 16mm
5. Tiub mikro
6. Pen penitis
Sumber Air:
Air merupakan medium asas dalam tiap tiap pertanian,air memainkan peranan tang amat penting.Pelbagai sumber air boleh di dapati dan di gunakan,antaranya adalah:
1.Air paip - akan melibatkan kos bil yang tinggi
2.Air sungai - Risiko pencemaran air adalah berkemungkinan
3.Air Perigi
4. Air Telaga tiub - melibat kos yang tinggi hanya untuk sekali.

Untuk sistem Fertigasi air perlu di tentukan kadar P.H nya,kadar P.H yang tidak mencukupi atau terlalu tinggi akan mengakibatkan akar pokok tidak dapat menyerap nutrien yang di bekalkan,ini akan mengakibatkan berlakunya pembaziran pada pembajaan.kadar kandungan P.H yang terbaik adalah PH6 -Ph7, Cuka dan tawas boleh di gunakan untuk mengurangkan kadar bacaan P.H, juga boleh di dapati di kedai kedai pertanian elemen P.H down atau P.H up,ini lebih memudahkan kerja.

Kami di Kobun Manah menggunakan sumber air dari telaga tiub yang kami usahakan sendiri,permulaanya kami hampir putus asa kerana beberapa tempat yang di tebuk tidak menghasilkan tekanan air yang kami kehendaki..namun alhamdulillah akhirnya kami temui satu tempat yang menghasilkan tekanan air yang di perlukan.

Pemasangan sistem pengairan mula kami lakukan pada permulaan semaian benih dan selepas penyusunan polybag kedalam barisan,jarak masa yang selesa membuatkan kami tidak tergesa gesa untuk menyiapkan sistem pengairan.Kerja kerja pemasangan adalah seperti memasang rubber gromet dan off take valve pada polypipe 50mm untuk disambung dengan polypipe 16mm,seterusnya adalah pemasangan tiub mikro dan dripper.

Pemasangan dripper atau penitis dan tiub mikro boleh dilakukan pada terluang di waktu malam,kerja yang dijangkakan nampak senang sebenar nya sukar jugak,untuk memudah kerja sediakan air panas dan rendam hujung tiub mikro,ini akan menyebabkan tiub mikro menjadi kembang sedikit dan memudahkan kerja kerja memasukkan pen dripper dan nipple.

Seterusnya adalah memasang aksesori paip dan pam air elektrik kepada tangki penyetoran air dan baja.untuk penapis kami menggunakan disk filter bersaiz 40mm yang di sambung pada paip 50mm,disk filter bertindak sebagai penapis sebelum air di alirkan ke paip mikro dan pokok.penapis amat di perlukan untuk mengelak dripper dari tersumbat dan menyebabkan air dan baja tidak dapat di salurkan ke pokok.

Setiap pokok memerlukan 2 hingga 3 liter air setiap hari,untuk itu ujian pengairan harus di lakukan terlebih dahulu untuk menentukan tempoh dan kekerapan air yang hendak di perlukan setiap hari.Ujian ini boleh di lakukan dengan meletakkan botol air mineral secara random dalam tiap barisan.




Tumbesaran anak pokok

Anak anak pokok diletakkan di atas para dalam rumah semaian

Varieti hybrid 469 - 10 hari

Varieti hybrid 568 - 10 hari

568 - 18 hari -pendek dan tegap

469 - 18 hari - batang lebih tinggi dan sedikit meliuk


23 hari - 6 helai daun, siap sedia untuk diubah ke dalam polybag

Sunday, April 5, 2009

Semaian ( gambar)


Peat moss diisi ke dalam tray (2kg peatmoss utk 1 tray)

Biji benih disemai kedalam tray (ni kene sabar nak buatnya)

Benih dei benamkan lebih kurang 1/2 inci ke dalam



Semaian Benih

Semaian benih telah dilakukan pada 19/3/2009. Terdapat 2 jenis varieti yang kami semai iaitu hybrid 568 dan hybrid 469, ini adalah bagi tujuan R&D kami dalam mengenal jenis jenis varieti pokok dan petumbuhannya.

Proses semaian dimulakan dengan merendam biji biji benih ke dalam campuran larutan Atonik(penggalak percambahan biji benih) dan Previciuer N (anti kulat) dan dibiarkan semalaman. Seterusnya biji biji benih tersebut ditoskan keesokan harinya dan dikeringkan dengan memasukan biji biji tersebut ke dalam kertas (surat khabar pun boleh di gunakan).

Sementara itu tray semaian diisikan dengan peatmoss ( tanah semaian), tips:pilih peatmoss yang mempunyai kadar kelembaban yang tinggi.

Biji biji benih kemudiannya disemai pada tray pada tiap lubang dengan satu biji benih. setelah habis, tray yang berisi biji benih dimasukkan kedalam plastik hitam (plastik sampah pun boleh) dan disimpan selama lima hari. sepanjang waktu itu benih mesti dibasahkan dengan air setiap hari (gunakan spray).

Selepas lima hari benih benih tersebut dikeluarkan dari plastik dan disimpan di dalam rumah semaian dan disiram setiap hari. Benih cili mengambil masa lebih kurang 25 hingga 30 hari sebelum dipindahkan ke dalam polybag.

Dalam pemerhatian kami, benih dari varieti 568 lebih cepat pecah tunas berbanding dengan 469, namun kadar tumbesaran 469 lebih cepat berbanding dengan 568 selepas pecah tunas. anak pokok 469 lebih tinggi dan meliuk sedikit daripada 568 yang pendek sedikit dan lebih tegap.

Benih benih di dalam tray perlu direndam dengan larutan nutrien (celup bahagian bawah tray) setiap hari selepas 1 minggu, ini kerana kandungan nutrien di dalam peatmoss akan berkurangan selepas tempoh itu.

Perancangan yang betul harus dibuat bagi memastikan anak-anak pokok dapat dialihkan mengikut tempohnya.. ini bermakna benih disemai setelah kerja kerja tapak telah siap dilakukan.. kelewatan mengalihkan anak pokok akan menyebabkan pertumbuhan pokok menjadi terencat. sementara menanti anak benih tumbuh kerja kerja menyusun polybag ke dalam barisan boleh dilakukan, begitu juga dengan pemasangan sistem pengairan. perancangan yang sempurna boleh memudahkan kerja dan tidak terlalu tergesa gesa.



Pengisian Media

Sistem fertigasi adalah satu sistem di mana media yang digunakan adalah media bukan tanah (soiless) kebanyakan pengusaha fertigasi di Malaysia menggunakan 100% Cocopeat (sabut kelapa proses) atau 100% sekam padi atau campuran kedua-duanya, ini kerana kedua media ini selain dari mudah didapati ianya juga melibatkan kos yang murah.

Di Kobun Manah kami menggunakan campuran antara cocopeat dan sekam bakar sebagai Media asas. nisbah yang di gunakan adalah 3:1 dan polybag yang kami digunakan adalah bersaiz 16"x16" berwarna putih.

Cocopeat dan Sekam padi di gaul

Mengisi media ke dalam Polybag


polybag yang telah siap diisi dengan media

Polybag yang telah siap diisi media disusun ke dalam barisan.


Pemasangan Silvershine

Silvershine yang telah siap dipasang


Pemasangan silvershine siap dilakukan dalam 2 hari.. sekali lagi kesabaran teruji di mana kilauan silvershine itu di tambah dengan cahaya matahari membuatkan kerja kerja pemasangan ini sedikit mencabar dan memenatkan.. kerja kerja pemasangan hari pertama ini terpaksa dihentikan kerana hujan pada sebelah petangnya.

Hari ke 2.. hari ini kerja kerja pemasangan menjadi lebih mencabar kerana keadaan tanah yang lembik akibat hujan petang semalam.. namun berjaya jugak disiapkan.

Sebanyak 10 roll silvershine telah digunakan.. masih lagi belum mencukupi untuk keseluruhan kawasan ini.. namun ini pun sudah mencukupi untuk step pertama ini untuk menampung sebanyak 3000 pokok selebihnya akan dipasang untuk plot kedua nanti.

Antara kelebihan memasang silvershine atau lapisan penutup bumi adalah untuk mengelak rumput dan rumpai tumbuh ini akan mengurang tenaga kerja bagi kerja kerja merumput secara tak lansung dapat menjimatkan kos meracun rumpai. selain itu permukaan silvershine yang berkilat dapat memantulkan cahaya matahari ke bahagian bawah daun bagi proses fotosintesis.

Seterusnya adalah mengisi media dan menyusun polybag yang telah diisi media disusun ke dalam barisan.

Thursday, April 2, 2009

Tapak projek

kawasan yang telah diterangkan


Tapak yang tidak rata,berbukit dan berlekuk


Bukit yang telah diratakan


Siap diratakan sepenuhnya

Wednesday, April 1, 2009

Penyediaan Tapak

Tapak yang digunakan sekarang adalah lot tanah rezab Felda, dahulu telah diusahakan oleh orang lain untuk tanaman kontan, tapi tidak menjadi kerana tanah tersebut adalah dari jenis tanah kapur, sukar untuk tanaman hidup jika tidak dirawat terlebih dahulu

Peringkat awal adalah mengenal pasti kawasan yang hendak dijadikan tapak, setelah mengenal pasti kawasan yang baik (berdekatan dengan sumber air dan elektrik) maka perbincangan dilakukan dengan pengusaha sebelumnya diikuti dengan permohonan serta pertemuan dengan Pengurusan Felda.. alhamdulillah kami mendapat kebenaran untuk mengusahakan tanah tersebut, malahan pengurusan Felda tempat kami amat menggalakan dan memberi sepenuh sokongan atas projek ini.. kebetulan Felda sekarang sedang giat mempromosikan Edible Garden di seluruh Felda.

Setelah persetujuan dicapai, kerja-kerja penyediaan dan meratakan tapak dilakukan, struktur bentuk asal tanah yang sedikit berbukit, berlekuk dan tidak rata menyebabkan kami terpaksa mengeluarkan lebih perbelanjaan untuk menyewa Backhoe untuk merubah struktur bentuk kawasan ini.. 4 hari diperlukan untuk kerja kerja memotong bukit, mengambus dan meratakan tanah.

Sistem Fertigasi sebaiknya dilakukan di atas tapak yang rata. antara kelebihanya yang kami temui adalah:

1. Tekanan untuk pengairan lebih stabil
2. Memudahkan pemasangan Silvershine
3. Mudah untuk penyusunan Polybag
4. Memudahkan kerja kerja penyelenggaraan.

Seterusnya adalah kerja kerja pemasangan pagar, pagar dawai yang sedia ada diperbaiki semula,untuk menjimatkan kos, kami hanya menggunakan Blackshade dan kayu hutan untuk di jadikan pagar (ok la..jimat giler) lagipun di keliling kawasan telah digali dengan longkang sebelum ini oleh pengurusan Felda,ini dapat mengelakan haiwan dari mencerobohi kawasan.

Tapak kawasan siap sepenuhnya pada 28/1/2009.