Saturday, May 30, 2009

Mesyuarat AJK penaja PUFM kali ke 3

Siang tadi bertempat di Presint Diplomatik Putarajaya telah di adakan mesyuarat Penubuhan Persatuan usahawan Fertigasi Malaysia ( PUFM).Mesyuarat yang di hadiri oleh ahli jawatankuasa penaja seramai 8 orang telah membincangkan minit mesyuarat terdahulu dan telah mempersetujui bebrapa perkara dengan sebulat suara.

Antara yang telah di persetujui adalah Pemilihan Logo,bayaran yuran keahlian dan beberapa perkara lagi. Mesyuarat juga telah mebincangkan draf perlembagaan persatuan yang telah di bentang kan oleh Setiausaha persatuan,secara keseluruhan draf perlembagaan itu di persetujui cuma terdapat beberapa klausa yang perlu di betulkan dan juga ada yang perlu di keluarkan dari draf kerana tidak bersesuaian.Terima kasih kepada tuan setiausaha yang telah bertungkus lumus untuk menyedia dan merangka draf perlembagaan tersebut.

Beberapa program promosi untuk persatuan ini telah di jalankan dan ianya mendapat sambutan yang menggalakan dari orang ramai terutama dari kalangan pengusaha dan mereka yang terlibat dalam industri pertanian ini.

Mesyuarat hari ini telah di tangguhkan dan akan satu tarikh telah di tetapkan untuk mesyuarat akan datang iaitu pada 13 jun 2009 ini jam 9.30pagi di tempat yang sama.


.

Sunday, May 17, 2009

Masa terus berlalu - 88 hari

variati 568

variati 469













Fogging Machine

Mini fogging machine

Mesin pengasap ni telah kami gunapakai bagi tujuan meracun serangga.Tak banyak yang boleh kami komen mengenai kelebihan dan kelemahan alat ini kerana ianya masih dalam peringkat percubaan dan pemerhatian lagi dari kami.

Cuma sedikit info adalah..alat ini menggunakan gas penunu untuk membakar diesel yang telah di campur dengan racun,manakala racun yang digunakan adalah dari jenis asas minyak ( oil base).Dalam pemerhatian kami semburan tidak boleh di hala ke arah pokok kerana akan menyebabkan daun menjadi rosak akibat dari kepanasan pada pembakaran disel,semburan hendaklah dihala kebawah ( ruang laluan) sahaja.Dengan mengunakan asap,racun akan disebarkan lebih menyeluruh.

Secara asasnya alat ini amat memudahkan kerja kerja meracun,ringan dan menjimatkan penggunaan racun dan masa meracun.

Untuk mengesyorkan penggunaan alat ini masih belum boleh kami berikan jaminan kerana ianya masih lagi dalam peringkat ujian dan penilaian kami di Kobun Manah.

Namun terdapat beberapa orang pengusaha fertigasi telah menggunapakai alat ini.Sesiapa yang ingin berkongsi info atau maklumat mengenai penggunaan alat ini di persila dan amat amat di alukan



kobunmanah@yahoo.com


.

Sunday, May 10, 2009

PUFM

PUFM adalah singkatan dari Persatuan Usahawan Fertigasi Malaysia dimana persatuan yang di rancang penubuhanya untuk Pengusaha pengusaha Fertigasi Di Negara kita ini.
Persatuan yang masih lagi dalam proses pengubalan Perlembagaan persatuan dan beberapa proses lain lagi.
Semalam satu mesyuarat penubuhan persatuan ini telah di adakan di Putrajaya,dengan di hadiri oleh ahli jawatankuasa penaja persatuan ini seramai 13 orang termasuk Dr Mahmud dari Mardi yang di lantik selaku penasihat teknikal persatuan ini.Beberapa usul dan cadangan telah di bentangkan dalam mesyuarat semalam antaranya logo persatuan, perlembagaan,undang undang dan syarat dan beberapa rangka kerja.
Antara matlamat penubuhan persatuan ini adalah bertujuan untuk menyatukan semua usahawan Fertigasi di negara ini di bawah satu bumbung.Saya tidak boleh lagi untuk memberi keseluruhan butirnya lagi kerana ianya masih dalam peringkat perbincangan dan perangkaan.
Insyaallah hasrat untuk mewujudkan persatuan ini akan di relisasikan pada awal bulan 6 ini setelah semua perkara dan syarat selesai di laksanakan.

Mesyuarat pada tengahari semalam telah di tangguhkan dan mesyuarat ahli jawatankuasa seterusnya akan di adakan pada 22 may ini di tempat yang sama.

.

Tuesday, May 5, 2009

Harga Jatuh

Sejak beberapa hari ini,harga jualan untuk cili jatuh,perkara ini amat amat membimbangkan kepada semua chili growers kat negara kita ini.Kami juga terpaksa menerima tempias akan perkara ini.
Beberapa tinjauan yang di lakukan oleh pihak FAMA di beberapa pasar borong di sekitar KL,Negeri Sembilan dan Melaka mendapati bukan sahaja harga cili yang terjejas tetapi juga terhadap sayuran lain.
Ada Pendapat mengatakan bahawa lambakan cili dari negara negara jiran yang boleh di dapati dengan harga yang murah serta AP import produk pertanian yang di keluarkan oleh kerajaan sedikit sebanyak menyumbang kepada faktor harga yang merudum ini.
Namun dari khabar seorang sahabat dari FAMA mengatakan bahawa penurunan harga ini hanya bersifat sementara...harap harap betul lah.

Pada Adiey..thanks for your info.